Als je nu op zoek gaat naar een specialist op het gebied van zoekmachine optimalisatie ofwel een SEO Specialist, waar kijk je dan naar?
Nou, uiterlijk van de persoon is in dit geval niet zo van belang…..
Waar je wel op kunt letten is de manier waarop hij/zij je probleem benadert.
Heb je een probleem dan? Nou, Je rankings zijn niet goed, je site wordt niet gevonden in Google, Yahoo of Live.com en daar wil je wat aan gedaan hebben.
En dus ga je op zoek naar hulp… ook al zegt iedereen dat zoekmachine optimalisatie makkelijk is, en dat je gewoon veel geld moet betalen aan Google om bovenaan te staan….
De Zoekmachine Optimalisatie Specialist
De specialist die je zoekt zal, ter voorbereiding op je gesprek met hem, de huidige website kort bekeken hebben en mogelijk al wat technische problemen hebben gezien.
Maar waar je de echte professionele SEOer (Search Engine Optimization) aan herkent, is aan vragen die hij stelt….
Vraagt hij je NIET naar het publiek dat je wilt bereiken, maar vertelt je wel alles over technische zaken als Keywords, Metatags, Mod_Rewrites… bespaar je dan de hoge kosten die je moet betalen en zoek verder.
Natuurlijk is het zo dat techniek heel belangrijk is voor het goed optimaliseren van een website, het is zelfs essentieel om een goed resultaat te kunnen behalen.
Maar je mag ervan uitgaan dat dit stuk inderdaad behoort tot de standaard kennis die een SEOer moet hebben.
Net zoals een loodgieter weet hoe hij zijn gereedschap moet gebruiken en weet hoe hij het best een leiding kan monteren.
Voor jou als klant is die techniek niet belangrijk, je wilt dat je website gevonden wordt!!
En om een website goed te kunnen optimaliseren, moet hij weten voor welk publiek de website bestemt is.
Je kunt bijvoorbeeld een website hebben met auto's als onderwerp, maar gaat deze over gewone auto's of juist over exclusieve auto's?
Je begrijpt dat die expert die je site vindbaarheid moet gaan verbeteren, wel eerst moet weten voor welke markt je gaat…
De ene markt zoekt nu eenmaal anders op een zoekmachine dan de andere.
Het gaat erom dat je aan de hand van zijn vragen merkt of hij echt inzicht wil krijgen in het soort bezoekers dat je wilt hebben op je website.
Een totaal foutief gerichte Zoekmachine Optimalisatie van je website, kan je dan wel meer bezoekers opleveren, maar als die vanuit een verkeerde hoek komen, dan heb je nog niets.
Het meest belangrijke is dus, kan degene die je spreekt zich inleven in het publiek dat je wil bereiken.
Je vragen voor de Zoekmachine Expert
Natuurlijk heb je zelf ook nog wat vragen (de prijs bijvoorbeeld)…
Vraag referenties, websites die hij geoptimaliseerd heeft, en voor wat voor zoekwoorden.
Vraag aantoonbare resultaten en termijnen waarbinnen verwacht word dat er resultaat bereikt kan worden…
Oke, die laatste is echt gemeen.
Een echte Zoekmachine Optimaliseerder, zal je gelijk vertellen dat dit afhankelijk is van de hoeveelheid competitie, van de markt waarin u zich bevindt en wat er geoptimaliseerd moet worden.
Soms kun je namelijk al resultaten zien binnen een maand, andere keren pas na een half jaar.
Er zijn veel factoren die daarop van invloed zijn.
Als er een vaste termijn gegeven wordt, bijvoorbeeld zes weken, bedenk u dan nog een keer of u met deze SEOer verder wilt gaan.
En als laatste…vraag of je een garantie kunt krijgen dat je bij de top tien kunt komen voor je zoekwoord.
Als hij je garandeert dat je op nummer één komt in Google… ren dan snel weg, kijk niet om en verstop je…deze optimaliseerder wil alleen je geld en is erg goed in het optimaliseren van zijn bankrekening.
Lees meer over My Rankings in Google Kies rechtboven voor Nederlands.