Als je sommige websites ziet dan weet je direct waar de site over gaat, de opbouw is duidelijk en de navigatie structuur geeft ook aan welke onderwerpen behandeld worden.
Zo'n website doet het meestal goed in de zoekmachine resultaten… waarom?
Omdat de website opgebouwd is rond een Thema en dan heb ik het niet over een layout, dat is een Theme zoals Drupal en WordPress ze noemen.
Nee, een thema is simpel gezegd een geheel van direct aan het hoofdonderwerp gerelateerde onderwerpen.
Bijvoorbeeld:
Hoofdonderwerp: Digitale Fotografie
Direct gerelateerd:
- Digitale cameras
- Foto bewerkingsprogramma's
- Foto galerij software
- Fotografie technieken
- Foto beheer programma's
- Hoge kwaliteit fotoprinters
Ik denk dat je wel ziet dat alle onderwerpen met elkaar te maken hebben.
Een bezoeker van zo'n website zal zeker meer interessante zaken vinden dan alleen de oplossing voor het probleem dat hij met zijn zoekopdracht probeerde op te lossen.
Een Thema opzetten
Als je het hoofdonderwerp van de site weet, dan wordt het tijd om te zoeken naar gerelateerde onderwerpen en daarmee een goede structuur optimalisatie slag te maken.
Om dat snel te kunnen doen, kun je gebruik maken van speciale software zoals Trellian en Keyword Elite, maar er zijn ook prima gratis online gereedschappen hiervoor te vinden:
- http://freekeywords.wordtracker.com/
- http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en
- http://tools.seobook.com/general/keyword/
Maak aan de hand van die resultaten in een Spreadsheet kolommen met als hoofding de meest belangrijke onderwerpen die je gevonden hebt.
Beperk die tot maximaal vijf, dit om zo dicht mogelijk bij het hoofdonderwerp te blijven.
Alle andere gevonden termen kun je meestal wel in de kolommen kwijt, dit zijn de handvatten voor de artikelen die je op de site kunt plaatsen.
Pas als je klaar bent met je keyword onderzoek dan probeer je daar een logische structuur in aan te brengen.
Deze structuur is straks de basis voor je optimaal presterende website,
Maak een plan, teken het uit en trek lijnen tussen de verschillende onderwerpen.
Leg het geheel weg, lees een book over het onderwerp en reflecteer de Hoofdstuk opbouw op het plan dat je bedacht hebt.
Aan de hand van die Blauwdruk ga je de site opzetten, met natuurlijk logische tekst gebaseerde links die de verschillende onderdelen koppelen.
Natuurlijk is dit een simpel voorbeeld, maar je zult zien dat als je deze denkwijze gebruikt bij het opzetten van je website, dat het op de langere termijn zal resulteren in stabiele posities in de zoekmachines.
Wat wel heel belangrijk is, is dat je de focus op het hoofdonderwerp blijft houden!
Hoe beter je focus, hoe meer bezoekers en zoekmachines het zullen waarderen.
Er valt nog heel veel te leren en te lezen over structuur optimalisatie bij een thema website, maar een ding mag duidelijk zijn:
Een goede sitestructuur is de basis voor verdere te optimalisatie.
Wil je meer en uitgebreide informatie over het opbouwen van een Zoekmachine geoptimaliseerd website design, dan is Bruce Clay Webdesign en prima startpunt.
lena zegt
foto’s thema