Optimaliseren van je website doe je eigenlijk zo veel mogelijk voor je bezoekers, dat je daarmee ook voor de zoekmachines optimaliseert is mooi meegenomen.
Maar hoe weet je nu waar je bezoekers klikken?
Je kunt natuurlijk je statistieken en log files analyseren met prachtige software die ook visualisaties aan kan, zodat je een “Overlay” van je webpagine krijgt.
Google Analytics heeft ook zo'n optie, te vinden onder “Content” en dan overlay.
Je ziet dan kleine balkjes die aangeven waar en hoeveel kliks er op die pagina geweest zijn en waar er geklikt werd(uitgezonderd de Google adsense blokken) .
Een van de betere opties is dat je ook nog door kunt klikken en de volgende pagina ook zo te zien krijgt…
Een Gratis eigen Heatmap
Zou je eigenlijk niet liever een echte “Heatmap” van je webpagina zien?
Een die je laat zien waar mensen echt klikken, met name op je voorpagina.
Die ook de Advertentie blokken en andere kliks laat zien, omdat je dan kunt inspelen op de behoefte van je bezoekers.
Nou, dat kan, je kijgt overzichten zoals:
Een overlay met gekleurde knoppen waar de meeste kliks zijn geweest en hoeveel.
Een heatmap van kliks op je pagina.
En ook nog een lijst met de waarden en urls waar je bezoekers naar toe gingen.
Informatie gebruiken voor je Optimalisatie
Nu heb je zo'n mooie heatmap en je weet ook waar je bezoekers op klikken, mooi gevisualiseerd ook nog.
Je moet nu de gegevens gaan interpreteren, uitzoeken dus waar je hotspots liggen en nadenken waarom je bezoekers echt daarheen gaan en niet naar waar jij dacht dat ze zouden gaan.
Bij een van de sites die ik zo bekeken heb bleek bijvoorbeeld dat de bezoekers niet op de Adres of Contact link klikten, maar meer klikten op een link die “below the fold” (direct zichtbare deel van de webpagina) lag.
De bezoekers moesten dus scrollen om bij dat gegeven te komen.
De link “Openingstijden” is daarna verhuist naar het Top menu, aangezien de echte bezoekers voor dit bedrijf de belangrijkste reden voor de website waren.
Op een andere site bleek dat veel mensen op een bepaalde afbeelding klikten, die echter geen hyperlink was naar een bepaalde pagina.
De afbeelding is daarna gekoppeld aan een pagina, binnen de site, met relevante informatie die bij de afbeelding paste.
Je zult dus je webpagina goed moeten bekijken om de pagina's die belangrijk zijn ook dichter bij die hotspots te krijgen.
De meest relevante pagina's zoals die bepaald zijn door de site eigenaar kun je nu verder onder de aandacht van je bezoekers krijgen.
Dit zal dan weer resulteren in een nieuwe test om te zien of het effect dat je wilt bereiken ook bereikt word.
Hoe werkt het?
Het krijgen van zo'n heatmap is simpel:
- Ga naar de website Crazyegg.com
- Gebruik de “Sign Up now” knop om je aan te melden
- Login en creeer je eerste test door de handleiding te volgen en tijdsduur of aantal kliks op te geven voor de test
- Kopier de code in de html of template van de pagina die je wilt testen.
- Controleer de volgende dag of er data verschijnt en analyseer de resultaten tussentijds of na afloop van de test.
Het “free account” heeft twee beperkingen:
– Je kunt maar vier pagina's tegelijk testen
– Het maximum aantal kliks per maand is gelimiteerd tot 5000 per maand
Gezien deze beperkingen is het een mooie tool om een tot vier websites te testen van niet al te druk bezochte sites.
Wil je meer, dan kun je overstappen op de betaalde acounts
Dus, ga naar Crazyegg en start de verdere optimalisatie van je website.
Rozen zegt
Ik zie een error in het artikelen bij heatmap.
Herbert-Jan van Dinther zegt
@Rozen: Bedankt voor de melding, afbeelding links zijn nu weer actief.