Uit de bovenstaande titel zou je kunnen denken dat de Amerikaanse resultaten altijd beter zijn dan die van de Nederlandse zoekmachines, maar dat is niet altijd zo…
Vooral Nederlandse zoektermen scoren de op Nederland gerichte pagina's wel beter, maar de resultaat pagina's zien er wel minder gelikt uit:
Laten we eens de Nederlandse resultaat pagina's vergelijken met de amerikaanse, de zoekterm die ik gebruikt heb was Anastacia (de zangeres, niet de Russische Groot Hertogin, dat is Anastasia…)
Ask.com
Nederland http://nl.ask.com
Amerikaans http://www.ask.com/?o=312&l=dir
Zoals je kunt zien, je krijgt resultaten uit verschillende bronnen op een pagina, zoals Feeds, Blogs, Afbeeldingen, Videos en MP3s.
Yahoo
Yahoo Nederland http://nl.yahoo.com/
Amerikaanse pagina van http://www.yahoo.com/
Ook hier zien we steeds meer verschillende bron resultaten op een pagina verschijnen…
Nederlands resultaat
En het resulaat van een amerikaanse zoek actie.
Live en Lycos
Ik scheer beide even over een kam, ten eerste omdat de Lycos resultaten echt slecht te noemen waren… Ik schrok ervan, zeker anno 2007 mag je toch wel iets beters verwachten…
Live daarentegen kwam wel met redelijke / goede resultaten, en er zat ook geen noemenswaardig verschil tussen de nederlandse en de amerikaanse versie:
Conclusie
De engelstalig gerichte pagina's van zoekmachines leveren ons een beeld op van de mogelijkheden die later ook hier in Nederland hun voortgang zullen vinden.
Ze zien er niet alleen veel beter uit, maar het gebruik en het duidelijk presenteren van de diverse bronnen lijkt een goede strategie voor Ask.com
Het valt gewoon op dat er verschillende resulaten van verschillende informatiebronnen opgenomen is.
Ook Tafiti geeft verschillende bronnen weer, maar nog niet zo duidelijk gecombineerd.
Voor de zoekmachineoptimalisatie van je website moet je dus nu al gaan kijken welke “Tools” je nodig hebt in je Web 2.0 …
In de volgende artikelen zal ik aandacht besteden aan die verschillende Bronnen en daarbij ook nog tips hoe ze te optimaliseren voordat je ze op de site zet.
Zorg dus dat je RSS-feed of E-Mail updates krijgt…
Geef een reactie