De meeste mensen gebruiken tegenwoordig helemaal geen Metatags meer.
Meestal omdat ze gelezen hebben dat zoekmachines geen aandacht meer besteden aan deze zaken.
Je kunt ze echter heel goed gebruiken om betere posities in de zoekmachines te krijgen, en om meer bezoekers naar je site te krijgen.
Maar je moet ze wel op de goede manier gebruiken…
Metatag Keywords
Als je over metatags praat, dan denken de meeste webmasters alleen maar aan deze tag, en dat is nu juist de boosdoener waarom zoekmachines niet zoveel waarde meer hechten aan deze tag.
Vroeger :-) werd de keyword tag veel gebruikt om de zoekmachines te spammen.
Veel herhalingen van een zoekwoord, of juist een hoop zoekwoorden waar veel op gezocht werd, zoals sex en auto's werden in de tag geplaatst, ook al hadden ze niets, maar dan ook totaal niets met de pagina te maken.
Deze techniek staat nu bekend als Keyword Stuffing en geloof het of niet… ik kwam laatst nog een SEO bedrijf tegen dat bij hun klanten deze techniek gebruikte….
De klanten van dit bedrijf betalen er dus eigenlijk voor om een Ban van Google te krijgen…help!!!
Goed gebruik van deze tag houdt in:
– niet meer dan vijf tot tien zoektermen
– de termen moeten voorkomen in de tekst van de pagina of de titel.
Metatag Description
Deze Metatag is heel belangrijk voor je zoekmachine resultaat.
Niet alleen voor je zoekmachine positie, maar ook om de bezoekers over te halen om naar je website te komen.
De inhoud van de Description wordt door zoekmachines getoond op de resultaten pagina.
En dat is precies waar je de omschrijving wilt zien.. een kleine advertentie voor je pagina, gratis!!
Als je de omschrijving van je pagina goed afstemt op het zoekresultaat, dan kun je de bezoeker met een pakkende omschrijving je pagina binnen lokken.
En zijn schijnbaar al zoekresultaat studies bekend waarbij mensen eerder op een url klikken die lager staat dan de top posities, omdat de omschrijving beter aansloot bij hun zoekopdracht.
Optimaliseren van de Description
Zoals gezegd, je moet je omschrijving als een kleine advertentie maken.
Je leest hierboven de titel van de pagina en de Description tag kun je lezen als je de broncode van de pagina bekijkt.
Zorg ervoor dat het zoekwoord waarop je het artikel schrijft, ook voorkomt in de omschrijving.
Gebruik je zoekwoord in de omschrijving
Schrijf de Description tag en de keywords pas als je klaar bent met je Post, Pagina of artikel.
Het neemt maar een paar minuten extra in beslag, meer levert veel meer op.
In joomla staan deze velden al direct te beschikking, voor WordPress moet je een plugin installeren.
Dit kun je hier downloaden Another WordPress Meta Plugin
Kijk zelf nog eens goed naar de resultaten pagina van een van je zoekopdrachten en analyseer de pagina waarop je klikte…
Trufu zegt
Meta tags zijn goed voor best practices, maar hebben geen significante impact op rankings. Ik zou meer richten op content dan op meta tags. Meta tags zijn zoooo 2000
Herbert-Jan van Dinther zegt
Aan Trufu,
Metatags, en dan zeker de Description tags zijn eigenlijk van steeds meer belang dan je op basis van oude “best practices” zou verwachten.
Je kunt met een goede pakkende omschrijving van je pagina meer bezoekers krijgen dan een site die hoger scoort in Google.
jacqueline zegt
kun je dit als leek zelf doen?
of moet je dit door een proffesssionel laten doen?
kun je mij er eventueel mee helpen?
Hummerbie zegt
@Jacquline: Dit kun je ook prima zelf doen, maar dan moet wel je CMS dat aan kunnen… als ik naar jouw site kijk dan zou ik eerst de volgende test doen.
http://www.google.nl/search?q=site:www.kidsfashionfactory.nl&hl=nl&safe=off&newwindow=1&start=10&sa=N
Ofwel een zoek actie in Google met site:www.example.com daarmee krijg je direct inzicht of er iets mis is.
Veel korte titels, veel dezelfde titels en snippets die uit de pagina’s genomen zijn.
Controleer dus of je bij iedere pagina van je site de mogelijkheid hebt om de titel van de pagina te wijzijgen en of je velden hebt waar je de metatag description kunt wijzigen.
Zie je die niet? vraag er dan eens naar bij je website bouwer.