Vandaag heeft Matt Cutts een antwoord op een vraag uit Nederland.
Is het noodzakelijk om op iedere pagina van mijn site een unieke metatag omschrijving te hebben?
Zoals je hoort, ofwel maak je een unieke metatag omschrijving, of laat dat veld leeg en laat Google en andere zoekmachine's zelf bepalen wat ze tonen.
Belangrijkste is wel dat je ervoor zorgt dat je geen duplicate / dezelfde omschrijving hebt op meerdere pagina's!
Handmatig Metatag Descriptions maken
Ik heb zelf het liefst zo veel mogelijk controle over wat Google laat zien in zijn zoekresultaat pagina's.
Dus maak ik tijd om goede metatag omschrijvingen te maken bij ieder bericht en iedere pagina. Soms ga ik zelfs terug om nog teksten te wijzigen als ik denk dat het beter is en iemand door de tekst eerder op mijn link zal klikken.
Het schrijven van die Metatag Descriptions kost ook helemaal niet zo veel tijd als je er aan gewend bent. Ik schrijf ze direct nadat ik mijn bericht geschreven heb. Dan is de reden voor mij bericht nog vers in mijn gedachten.
De focus is dan nog bij het op de juiste manier vertellen van mijn boodschap en heb ik nog duidelijk voor ogen wat ik aan je wil vertellen. En een bijpassende tekst voor de omschrijving is dan makkelijk te maken.
Het is dan wel moeilijker om je te beperken tot de 156 tekens die je kwijt kunt in die metatag description.
Google noemt de omschrijvingen die ze onder je (HTML) Titel zetten Snippets
Metatag Descriptions bij WordPress Blogs en Websites
Met de WordPress SEO Plugin van Yoast heb je een voortreffelijk tool in handen om je daarbij te helpen. Onder je WordPress bericht kun je dan een Focus zoekterm ingeven, een SEO Titel en een Meta-omschrijving.
Yoast laat je dan boven die velden een duidelijk Snippet voorbeeld zien, meestal komt die dan ook echt zo bij Google naar voren.
En jij? Schrijf jij ook goede snippets of laat je het volledig aan Google over om die uit je tekst te vissen?
Peter zegt
De tool van Yoast waar je het over hebt is inderdaad zeer handig. Ik gebruik hem nu een paar maanden.
Esther zegt
Interessant. Voor een webwinkel is het wel vaak lastig om unieke meta descriptions te schrijven. Dan is het denk ik aan te raden om een aantal varianten te gebruiken en dan ieders het keer het keyword aan te passen.
Bert de Vries zegt
Zeker belangrijk om de title en description goed in te vullen! Zo schrijf je uiteindelijk voor elke pagina een pakkende “advertentie” en zijn mensen sneller geneigd erop te klikken. Zonde als je daar geen gebruik van maakt.