LSI? wat is dat nu.., Joomla ken ik, maar LSI, wat is het en wat kun je ermee..
LSI is de afkorting voor Latent Semantic Indexing en is een Technologie die steeds meer verfijnd door Google gebruikt wordt.
Leuke term,klinkt heftig, maar wat heeft het met mijn website te maken? Nou, eigenlijk meer dan je denkt!
Maar laat ik eerst eens proberen om de term wat meer handen en voeten te geven zodat je het beet kunt pakken en kunt plaatsen.
Je gebruikt eigenlijk al de hele tijd de principes van Latent Semantic Analyses, als je op het internet zoekt, dan gebruik je het.
Als je boodschappen gaat doen in de supermarkt gebruik je het.. en steeds ben je ermee bezig.
Het gaat eigenlijk heel simpel om het gebruik van woorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp waar je op dat moment mee bezig bent.
Voor een zoekmachine optimaliseerder zijn het de Gerelateerde zoekwoorden, die woorden die dicht bij het onderwerp liggen en die je kunt gebruiken om een betere zoekmachine positie te scoren.
Bijvoorbeeld “Joomla”.. daar horen woorden bij zoals Componenten, Modules, Plugins, Mambots, Templates en andere kleinere zaken.
In een onbekende supermarkt wil je een fles Coca Cola kopen, dus zoek je eerst naar de rij met “frisdrank”, zo simpel is het.
Zoekmachines en LSI
Zoekmachines gebruiken een algorithme ofwel een stukje programma dat een website onderzoekt, en dan aan de hand van die gegevens een “profiel” van de site maakt.
Vanuit dit “profiel” wordt dan het onderwerp van de site gedistileerd.
Als je een site hebt met woorden zoals “pannen,koek,recepten,oven,gelatine,bodem,gist,marsepein” dan zie je al snel een verband en kun je dus concluderen dat de site gaat over “taarten bakken”.
Het is dus voor je optimalisatie van belang dat je zoekwoorden verband houden met het onderwerp van je website.
Maar er is meer, ook de structuur van je website spreek een woordje mee, en de links naar andere sites kunnen meespelen.
Een goede stuctuur van je website zorgt evoor dat de onderwerp relatie en zoekwoorden beter tot hun recht komen.
Zoals een website over Joomla dus artikel categorieen bevatten over Templates, over Componenten en een over Modules, over Installatie en andere Joomla gerelateerde zaken.
Uitgaande links naar websites over hetzelfde onderwerp is ook een goede indicatie over het Hoofdonderwerp van een website (en kan tevens een spam indicator zijn.. zoals een link naar een viagra website terwijl de site daar helemaal niets mee te maken heeft..)
Google Persoonlijke zoekhistorie
Een mooi voorbeeld van deze techniek vind je in de persoonlijke zoekresultaten van Google.
Zo zal iemand die veel naar muziek stukken zoekt en Dans MP3 bestanden zoekt, naar dans informatie sites gaat en dan een zoekterm als “mambo” gebruikt, op basis van deze techniek resultaten te zien kijgen die betrekking hebben op en gerelateerd zijn aan de Dans Mambo.
Zoek ik nu op “mambo” dan krijg ik als eerste resultaten websites die informatie bieden over het Content management systeem Mambo, zoals downloads en template sites voor Mambo (p.s. Mambo was de basis voor Joomla voor diegene die dat niet wisten)
Voor mij ziet Google dus “Mambo” als een gerelateerd word aan Joomla en Content Management Systemen en plaatst het dus als zodanig in mijn “zoekwereld”.
Joomla en LSI
Zoals ik al schreef is ook de structuur van de site van belang.
Nu werk ik met WordPress, en als blog kun je daar wel wat structuur in zetten, maar een duidelijke structuur opzet is er niet.
Maar met de categorieen optie heb je meestal al wat gerelateerde woorden te pakken.
In Joomla word je eigenlijk gedwongen om een duidelijke site structuur op te zetten.
Je zult mimimaal één Sectie in moeten richten, maar over de categorieen structuur moet je nadenken en zul je al gauw voor een structuur kiezen die de verschillende Onderdelen van je onderwerp reflecteerd.
Deze structuur en de daarbij behorende artikelen zorgen dus voor een gerelateerde samenhang van je onderwerp.
Je hebt hier dus meteen een mogelijkheid om de, door sommige als te bindend ervaren, vaste structuur van Joomla te gebruiken om een hoger relevatie cijfer van Google te krijgen!
Er zijn nog vele andere artikelen te vinden opt het internet over Latent Semantic Indexing, en hoe je het kunt gebruiken voor het optimaliseren van je website, zoek er een naar op google of begin met deze post van Aaron Wall.
En als de informatie in deze post je aansprak? Neem dan een RSS Feed abo voor meer..
P.s. Meer na mijn twee weken vakantie dus…
Geef een reactie