Dit is eigenlijk een post die ik liever niet geschreven had…. maar wel een goede case studie voor het optimaliseren van een Joomla gebaseerde website.
Op een van mijn websites heb ik zo'n klein 3 weken terug de overstap gemaakt naar een nieuwe SEF component, een nieuwe template en de update (had allang gedaan moeten zijn, maar ja) naar versie 1.0.13 van Joomla.
Nee, nog niet naar 1.0.14, maar daar kom ik straks nog op terug.
De SEF Componenten
Voor Joomla zijn er een aantal SEF componenten die je kunt gebruiken en die goede resultaten geven in combinatie met de juiste andere zoekmachine optimalisatie technieken.
Op de site was OpenSEF geinstalleerd en die voldeed al een paar jaar prima, maar er zijn twee redenen waarom je de stap naar sh404SEF zou moeten overwegen:
- OpenSEF wordt niet meer actief ontwikkeld
- OpenSEF geeft in tegenstelling tot sh404SEF geen goede 404 error code terug, maar, zoals bij een standaard Joomla site, altijd de http headercode 200 OK
Dit laatste betekend dat iedere foute pagina door de zoekmachines gewoon geindexeerd wordt omdat de pagina meld dat hij/zij bestaat.
Goed, de overgang was gemaakt met de nodige problemen omdat ik de URL ook aan wilde passen.
De oude URL's zijn keurig met een 301 redirect overgezet naar de nieuwe, geen probleem dus.
Vervolgens de nieuwe template geplaatst en waar nodig aangepast, en daarna de update naar Joomla 1.0.13.
Alles zonder problemen…
De resulaten
Na een paar dagen zie ik echter in de statitieken een dramatische daling van het aantal bezoekers en pagesviews…!
Dus ga je kijken naar de oorzaken, en denk je dus direct dat de nieuwe SEF Component verschrikkelijk de mist in gaat!
Dat was tenslotte de grootste verandering aan de site.
Maar ik had toch alle oude URL's een redirect gegeven? Het zou dus niet zo'n dramatisch effect moeten zijn?
Het probleem en de oplossing
Een korte standaard analyse die ik altijd doe als in een probleem website onderzoek liet me echter direct het probleem zien..
In Google simpelweg de zoekopdracht geven site:www.example.com (natuurlijk met de sitenaam in kwestie)
En voila… het standaard Joomla probleem openbaarde zich… alle pagina's lieten mijn lange sitenaam zien en ergens ver daarna pas een klein begin van de pagina titel!
En toen viel het vijf euro muntstuk…. ik was na de upgrade van de site vergeten om de SEF Patch van Joomlatwork te installeren!!!
Een van de zaken die met de patch geregeld worden is het feit dat de titel van de pagina ook echt als html titel weergegeven wordt.
De hele sitenaam zoals die in je Joomla Global configuration opgenomen wordt vervalt daarmee uit de Titel.
Standaard gebruikt Joomla namelijk [sitenaam] – [pagina titel] en als je de belangrijkste ranking factor pas achter je sitenaam zet…dan verlies je dus veel van je zorgvuldig geschreven titels.
Daarnaast worden door de SEF patch ook wat extra velden gezet voor description bij je menu onderdelen, gebruik die optie dan ook!
Vervolgens worden ook alleen de Metatag description en Keywords van de pagina's opgenomen en niet die uit de Global Metatags (altijd leeg laten overigens).
Snel de SEF patch geinstalleerd en bij Google webmaster central de oude sitemap.xml weggegooid en een nieuwe (met correcte titels) opgevoerd…
Een paar dagen wachten en je ziet hierboven in de grafiek het resultaat van deze actie.
Nu twee weken later is de site weer terug op zijn oude nivo en gaat daar zelfs langzaam overheen.
Conclusie: let ook op als je je eigen websites optimaliseerd, hanteer een checklist en zorg bij Joomla websites dat je de SEF Patch zeker niet vergeet!!
P.s Waarom nog geen update naar 1.0.14?… er is nog geen SEF Patch voor :-)
Update: De Joomla 1.0.14 Patch is nu te downloaden van http://www.joomlatwork.com/downloads/
Roy zegt
Lekker is dat, zo’n akkefietje heb ik met wordpress keer gehad.
Overigens is 1.5 toch al tijdje uit? (en daar zijn natuurlijk nog helemaal geen goede plugins voor).
Hummerbie zegt
@Roy: Joomla 1.5 is inderdaad al even uit maar voor een conversie van mijn 1.0.x websites zijn nog niet alle componenten naar 1.5 native overgezet.
Je kunt wel al met de legacy plugin actief een hoop doen, maar ik wil het liefst volledig over op native.
Voor SEO opties en SEF mogelijkheden heeft Richard van Joomlatwork al gemeld dat er een SEF pacth is voor 1.5 met uitstekende mogelijkheden voor Optimalisatie
Daar kom ik binnenkort op terug met een serie posts over Joomla 15 SEO.
Van dezelfde partij is de eerste Joomla 1.5 SEF component ook beschikbaar in Beta, maar die is al heel stabiel en draai ik al op twee sites.
Meer info vind je op http://www.smartsef.org/
En ja, ook met WordPress, met name de overgang naar 2.3 heb ik wat leuke dingen gehad, maar gelukkig niet zo erg als bij deze :-)
Hummerbie zegt
@Lex: Ik zou niet de sh404SEF afwachten voor je Joomla 1.5 site, maar gaan voor de Smartsef.org component.
Die geeft je al wat leuke opties die je ook in sh404SEF terug vindt.
Ik heb zelf sh404SEF niet geprobeerd in legacy, omdat de URLs in versie 1.5 compleet anders opgebouwd worden.
Op dit moment ken ik geen nederlandse socialbook marketing plugin, maar ik zal eens rond snuffelen naar mogelijkheden.
Lex van Dommelen zegt
Dit is echt een handige tip. Ik heb op mijn vorige website ook gebruik gemaakt van OpenSEF en had hetzelfde probleem met het indexeren van de joomla zelf gemaakte pagina’s.
Op mijn nieuwe site draai ik joomla 1.5 en een aantal componenten in lagecy. sh404SEF zal ik ook gaan draaien na het lezen van deze post. natuurlijk als de patch uit is.
Weet je misschien of er een socialbookmarking gebeuren voor nederlandse bookmarking sites is voor joomla!?
Groeten,
Lex aka ‘Sylx’
Hummerbie zegt
@Simlock: Joomla, Drupal, Typo3 en CMSmadesimple zijn allemaal prima te optimaliseren voor Zoekmachine’s, alleen ze hebben allemaal wat werk nodig, net als WordPress.
WordPress kan ook prima ingezet worden als Content management systeem, ook al zijn nog niet veel mensen op zo’n manier daarmee bezig.
Maar ook met Joomla als CMS heb ik een website op nr 1 van 25,4 miljoen resultaten, dus dat kan zeker wel.
Simlock zegt
Dergelijke systemen net als Joomla! vermijd ik liever. Ik heb liever een CMS systeem net als CMSmadeSimple. Die lijken me veel beter geoptimaliseerd voor de zoekmachines.
Simlock zegt
@ Hummerbie
Ik snap je wel. Maar het is ook mijn eigen gevoel die meespeelt bij het kiezen van een CMS. Joomla! heeft van die lelijke links en op een of andere manier heb ik er een afkeer naar. Ik weet ook niet waarom, maar zo zegt mijn gevoel. Verder ben ik ook benieuwd of al die 25,4 miljoen zoekresultaten ook echt iets met het onderwerp te maken heeft? Ik bedoel, de helft van al die resultaten kunnen net zo goed een relevante link bevatten (voor dat zoekwoord) en verder er niets mee te maken hebben? Of zeg ik iets verkeerds? Correct me if I am wrong.
Hummerbie zegt
@Simlock: Joomla in conbinatie met een SEF component heef hele mooie URL’s hoor :-)
Kijk maar een op de “moeder site”van deze blog:
http://www.hummerbie.nl/ = Joomla.
En ja, bij 25 miljoen resultaten zullen er zeker wel bij zitten die niet “on topic” zijn, maar dat is nu eenmaal hoe Google en andere zoekmachines werken.
Zoek maar eens op “Google”, hoeveel van die resultaten gaan er ook echt over Google…
Belangrijk is om gevonden te worden door de doelgroep waar je de site voor bouwt, of dat nu met 2000 resultaten of 25,4 miljoen resultaten is.
Hummerbie zegt
@Lex: Ik zag dat er ook een Artio voor Joomla 1.5 nu beschikbaar is in Legacy mode.
Voor Versie 1.5.1 gebruik ik echter liever de component van http://www.smartsef.org.
De belangrijkste reden voor mij om artio niet te gebruiken is deze:
The latest open-source version of JoomSEF may contain links to ARTIO webpages or some of the JoomSEF development sponsors
Als je echt voor je zoekmachineoptimalisatie gaat, dan moet je dan wel de betaalde versie nemen…
Voor mij blijft het dus voor versie 1.0x sh404SEF en de SEF Patch die er inmiddels ook is voor 1.0.15!
Lex van Dommelen zegt
Sinds vandaag is er weer een nieuw Artio uit. Die kan je ook proberen. Ik ga het zeker doen voor mijn website in ieder geval
Styling Designs zegt
Sinds vandaag is er weer een nieuw Artio uit. Die kan je ook proberen. Ik ga het zeker doen voor mijn website in ieder geval
Hummerbie zegt
@Wouter: Global Metatags leeg laten heeft zeker een goede reden, anders zou ik het niet adviseren. Als je een artikel / pagina shrijft in Joomla! en je vult daar niet de velden met Metatag Description en Keywords dan neemt Joomla! automatisch de standaard over.
Het belangrijkste nadeel is dan dat Google bijne alle pagina’s van je site in zijn index voorziet met die standaard tekst.
Je kunt die makkelijk zelf controleren door te zoeken in Google met de optie site:www.example.com (natuurlijk vervangen door de sitenaam die je wilt controleren.
P.s. Probeer het maar eens met de Future Generations site…
Styling Designs zegt
Thanx Hummerbie, ik zie wat je bedoeld, zal het niet meer doen :)
Groetjes Wouter