Bovenaan in Google, wie wil dat nu niet? Nee, natuurlijk ben je niet de enige die graag bovenaan staat en Google heeft zo zijn eigen regels om te bepalen wie bovenaan komt in de zoekresultaten en wie niet…
Er zijn echter wel een aantal zaken die je in orde moet hebben voordat je echt hoger komt op die resultaten pagina, waar we samen naar kijken geldt voor alle Google sites. Natuurlijk richten we ons eerst op de meest gebruikte Nederlandse startpagina Google.nl.
Hier een overzicht van 10 dingen die je kunt doen om je positie in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo te verbeteren.
- Zoekwoorden in de Titel. Gebruik de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de titel van je pagina's. Maak die titel van je pagina interessant zodat die ook aantrekkelijk is om aan te klikken. Gebruik daarbij een combinatie van zoekwoorden waarop je zelf zou zoeken naar het onderwerp dat je behandeld. Op deze pagina zie je de titel Bovenaan bij Google, maar in je Browser titel balk, en dus in de zoekmachine resultaten van Google zie je staan “Bovenaan bij Google – Hoe komt je Website hoger in Zoekmachines?”
- Gebruik je zoektermen regelmatig in je tekst. Gebruik ook synoniemen en andere gerelateerde termen die relevant zijn in correcte zinnen, dus ga geen vreemde constructies maken om toch die woorden erin te krijgen.
- Zorg ervoor dat iedere pagina zijn eigen Metatags. Dat geldt voor de tags Title, Description en Keywords. Schenk vooral aandacht aan je Description (Omschijving) en beperk je Keywords tot de meest relevante termen die ook in de tekst voorkomen.
- Gebruik geen Javascript, Flash, Imagemaps of frames. De eerste zijn een probleem voor zoekmachine robots, ze lezen geen javascripts en ze kunnen maar beperkt omgaan met Flash en afbeeldingen. Het gebruik van frames is inmiddels echt ouderwets. Je kunt beter een Opensource Cms zoals WordPress of Joomla kiezen die de navigatie apart laat zien in een sjabloon.
- Gebruik tekst voor je navigatie menu. Natuurlijk met je belangrijkste zoekwoorden er in.
- Zorg voor links naar goede kwaliteit sites. Natuurlijk alleen naar websites die bij je onderwerp passen, dit is voor zoekmachine relevantie een goed begin. Dus liever een paar kwaliteit links dan veel links die niets toevoegen aan het onderwerp.
- Gebruik of maak een site map. Bij de meeste content management systemen gaat die automatisch maar anders kun je online tools gebuiken waarmee je de hele inhoud van je site op een pagina vindbaar maakt. Zoekmachine robots zijn gek op deze pagina's omdat ze daarmee snel een hele site kunnen indexeren.
- Probeer inkomende links naar je site te krijgen Het liefst natuurlijk van goede kwaliteit sites over je onderwerp die het al goed doen in de zoekmachines en daar al bovenaan staan. Een dergelijke link zorgt voor een snelle indexering van je site en je krijgt een beetje mee van de goede positie van die site.
- Maak vooraf een goed plan voor je site. Denk aan het goed combineren van Inhoud, Opmaak en navigatie. De structuur en het onderwerp van de website moet daarin naar voren komen. Binnenkort meer hierover, maar je kunt beginnen met dit artikel van SEO Book over LSI
- Schrijf veel en met verstand van zaken. Maak meerdere pagina's per onderwerp en schrijf veel pagina's. Bezoekers komen voor de inhoud van je site. Hoe langer een bezoeker op je site blijft lezen, hoe hoger je positie in Google en andere zoekmachines wordt !!
Het mag duidelijk zijn, dat je een site moet bouwen voor je bezoekers met de zoekmachines in je achterhoofd.
De bezoekers van je website zullen de kwaliteit en onderwerp van je site weten te waarderen en daarover praten bij vrienden, familie en op het internet. Uiteindelijk zijn zij het die ervoor zorgen dat je bovenaan in Google komt, en liefst ook op die top positie kunt blijven.
René Greve zegt
Dit is een heel goed artikel. Dit zijn inderdaad 10 belangrijke tips. Tip 8 wordt echter steeds belangrijker. Een handmatig verkregen link (met de juiste anchortekst) is essentieel om in concurrerende markten te kunnen scoren.
Hummerbie zegt
@René: Voor mij geldt nummer 9 als zeer belangrijk. Een goede structuur met relevante termen als menu onderwerpen zorgt voor snelle en goede rankings. Het leuke is dat je dan ook al vrij snel goede links krijgt met juist die trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.
Voor bijzondere concurrerende markten is dan inderdaad nog wat extra nodig zoals keyword rijke links van andere sites.
Webbits Webdesign zegt
De description meta tag is belangrijk omdat die vaak wordt gebruikt in de resultatenpagina bij Google. Met een goede description kan je dus eventuele bezoekers overhalen om jouw site te bezoeken.
Javascript en Flash mag je uiteraard wel gebruiken, maar zeker NIET voor de navigatie van je website.
Het allerbelangrijkste is volgens mij goede content. Je schrijft nog altijd teksten voor je bezoekers en niet voor Google.
Annette zegt
Hallo, ik zit wat te googlen om mijn website tevoorschijn te laten komen bij o.a. google. Ik ben nog niet vindbaar helaas en ook een beginner op het gebied van websites. Nu hebben jullie het over Meta Tag, dus is mijn vraag wat is dat? Ik werk met WordPress en de bijbehorende SEO. Ik hoop dat je me verder kunt helpen.
Herbert-Jan van Dinther zegt
@Annette: Metatags zijn code elementen van HTML die je niet ziet als gewone gebruikers, maar wel als je naar de broncode kijkt van een website. De belangrijkste op dit moment zijn de Title en de Description metatag.
Google laat die in de resultaten pagina zijn als je op een bepaalde term zoekt. Je kunt nog wat meer lezen over Metatags op http://www.metatags.nl/uitleg_over_metatags_en_wat_zijn_metatags
James zegt
Zie even de zoekresultatenpagina van Google voor je. Als je een woordje intikt op Google krijg je een pagina met zoekresultaten te zien.
Hoe meer mensen procentueel op jouw zoekresultaat klikken ten opzichte van de zoekresultaten van andere websites, hoe hoger je in de lijst komt te staan.
Google kijkt naar de “CTR” (doorklikratio) van jouw zoekresultaat. Hoeveel mensen klikken op jouw webpagina vanuit Google ten opzichte van alle andere webpagina’s?
Probeer deze uitkomst zo hoog mogelijk te krijgen. Voor Google is dat een teken dat de bezoekers op zoek zijn naar jouw informatie. Daarom plaatsen ze jouw pagina een stuk hoger in de zoekresultaten.
Die title-tag uit tip 1 is dus een hele belangrijke, aangezien de mensen deze titel zullen zien in de Google zoekresultaten en op basis daarvan beslissen jouw webpagina te bezoeken of niet.
Nogmaals, hoe meer mensen op jouw resultaat klikken, hoe beter dat is voor je score, je positie.
Als je vragen hebt over het hoger scoren in Google, laat dan hieronder gerust een reactie achter.
Reclamebureau Nijverdal zegt
Bedankt voor het delen van je artikel, niets bijzonders maar wel een handige basis top 10!
Thnx
Boekhandel zegt
Om je posities binnen google hoger te krijgen moet je linkbuilden
Herbert-Jan van Dinther zegt
Zie tip 8. Ik doe zelf weinig aan linkbuilding en heb een paar zeer goede rankings in Google gebaseerd op de andere tips.
On-Page / On-Site zoekmachine optimalisatie wordt helaas nog veel te weinig gedaan terwijl je dat juist volledig zelf in de hand hebt…
Dyson onderdelen winkel zegt
Nuttig artikel, ik denk dat veel mensen hier wat aan hebben.
Zelf ga ik nu maar even aan tip 7 werken.
Bedankt
J.P.Janssen zegt
Ik zag al één reactie staan als de mijne, maar volgens mij is linkbuilding echt een must tegenwoordig..en het kan op veel manieren (moeilijk, maar ook simpel).
Herbert-Jan van Dinther zegt
@J.P.Janssen: Klopt, net zoals René Greve al schreef, goede backlinks zijn met name belangrijke in bijzonder concurrerende markten.
TekstMeester zegt
De metatag keywords is voor Google inmiddels niet relevant meer voor rangschikking van zoekresultaten. Kleinere zoekmachines schijnen deze metatag echter nog wel te gebruiken. Het kan in ieder geval geen kwaad om de metatag keywords voor elke pagina te vullen. Zolang je je maar niet bezondigt aan “keyword stuffing”: een ellenlange rij aan zoekwoorden in je keywords metatag duidt op spam en kan je een penalty opleveren van Google.
Website aanmelden zegt
Handige tips maar je vergeet een belangrijke en dat is social media. Hiermee wordt je website ook hoger gerankt door google.
Moezijn zegt
Ook social likes werken heel erg goed.
Herbert-Jan van Dinther zegt
@Moezijn: Inderdaad, social media en de links daar vandaan worden langzaam nog belangrijker.
Hoe word ik rijk Methode zegt
Ik had een site gemaakt en in het begin stond die op de 9de plek in google, maar nu is die naar de 37 plek gedaalt.
Hoe kan dat?
Ik heb niet veel backlinks gedaan, maar ik had ook niet regelamatig nieuwe content bijgedaan.
Herbert-Jan van Dinther zegt
@Hoe: Je site is een typisch voorbeeld van de sites die Google met de laatste update wil uitbannen, weinig to geen relevante inhoud voor de bezoeker en dus volgens Google richtlijnen niet goed genoeg om hoog te ranken. Meer inhoud en de promotie pagina anders inzetten dus…
Leo zegt
Prima artikel. Geef vooral veel aandacht aan het laatste punt (10). Uiteindelijk mak je de site voor mensen en niet voor zoekmachines.