Afgelopen Maandag kwam Statcounter met een bericht “Statcounter now 5 times better – Free”
Als je al met een Gratis Statcounter teller werkt dan weet je dat deze accounts voor de bezoekers detail analyse beperkt was to 100 pageviews.
Dat zijn er nu 500 geworden!
Hoe zorg je ervoor dat je projecten nu die 500 limiet krijgen, ook dat is simpel:
- Free Members:
To increase your log size, log into StatCounter and click the wrench icon beside your project. Click “Adjust Log Size”, and enter 500 in the box. Click “Adjust Project Log” and you are done.
Waarom Statcounter gebruiken?
Natuurlijk allereerst omdat het gratis is (met beperkingen) en je een enorme hoeveelheid data krijgt over je website.
Om je een indruk te geven hieronder het menu overzicht:
Natuurlijk zijn er ook opties bij die van meer waarde zijn voor je optimalisatie dan andere, maar de keuze in mogelijkheden is zonder meer groot te noemen.
Natuurlijk begin je met een project en krijg je eerst de Summary te zien, standaard laat Statcounter hier een Grafiek met Kolommen zien, maar die kun je makkelijk om zetten naar een Overzichts grafiek.
Als je daarna de optie “save as default” gebruikt, dan staat het vast voor alle grafieken in de keuze die je wilt gebruiken.
En het mooie is.. het is niet gelimiteerd in de tijd, je kunt dus jaren achter elkaar selecteren om een goed overzicht van de bezoekers groei van je site te zien.
Maar niet alleen de bezoekers aantallen, pagina's en terugkerende bezoekers kun je zo snel zien, en beter dan bij Google Analytics.
Je kunt ook nog eens zien waar de bezoekers vandaan komen, en als je wilt zelfs geprojecteerd op een Google Map.
De Toegevoegde waarde voor Optimalisatie
Er zijn twee opties binnen de Statcounter data die ik graag en regelmatig gebruik.
Natuurlijk zie ik ook het liefst dat de bezoekers statieken alsmaar stijgen, maar dat leert me nog niets.
Nee, de pagina's die ik het liefst bekijk zijn de “Recent visitors activity” en “Came From”.
De laatste optie geeft je snel een overzicht waar de bezoekers vandaan komen, dus de URLs die de verwijzing gedaan hebben en als het een zoekmachine is ook gelijk het zoekwoord waarop je gevonden bent.
De “Recent visitor activity” geeft ook die URL, maar daarnaast ook nog informatie over het aantal pagina's dat bezocht is door die ene bezoeker.
Klik je daarna door op het vergrootglas bij die bezoeker, dan krijg je ook te zien welke pagina's bekeken zijn en in welke volgorde.
Natuurlijk krijg je ook te zien waar de bezoeker vandaan komt, welk besturings systeem word gebruikt, welke browser en scherm resolutie.
Dat laatste gegeven kun je bijvoorbeeld gebruiken om te beslissen of je de site naar een hogere resolutie kunt upgraden of niet.
Ook de tijd die je bezoekers op de site doorbrengen kan een indicatie zijn of er wel voldoende inhoud op de site is om de interesse van de bezoeker vast te houden.
Een aardige indicatie voor de kwaliteit van de site…
De grafieken gebruiken voor je klanten
Als je begint aan het optimaliseren van een website voor je klanten, dan zul je zeker de vraag krijgen, of zelf stellen, hoeveel bezoekers ze op dit moment hebben.
Sommige klanten zullen dit inzicht wel hebben doordat ze al een teller op de site hebben staan.
Anderen gaan uit van de statieken die door de provider gegeven worden, meestal in de vorm van Webalizer statistieken, die nu eenmaal een veel hogere waarde aan “visitors” geven dan reeël is.
Weer anderen hebben totaal geen idee over het gebruik van hun website.
Begin dan met het installeren van Statcounter en Google Analytics, beide geven ongeveer dezelfde waarden aan.
Met Statcounter kun je dan ook nog je eigen bezoeken en die van je klant op IP adres blokkeren zodat ze niet meetellen, waardoor je een nog beter bezoekers overzicht krijgt.
Als je het goed doet, dan krijg je eerst een basis overzicht van de activiteiten op de site voordat je met je Zoekmachine en Site Optimalisatie begint.
Hieronder een grafiek van een website die overging van statische Frontpage pagina's naar een Geoptimaliseerd content management systeem met een andere pagina indeling en extra pagina's per product.
Het aantal bezoekers stijgt nog steeds, meer pagina's zitten nu in de zoekmachines en ze worden steeds beter gevonden, onder andere doordat er gebruik gemaakt is van de gegevens die uit de statieken tevoorschijn kwamen.
Statistieken als extra service voor je Klant
Je kunt in Statcounter een groot aantal projekten kwijt, waarbij ieder van die projekten nu dus die 500 pagina resultaten heeft voor je analyse.
Maar er is nog een extra optie, een die je als gratis service voor je klanten kunt gebruiken.
Als je zelf inzicht wilt hebben in de statieken van je klanten, dan maak je ze aan onder je eigen account.
Maar je wilt natuurlijk niet iedere week een rapport maken voor die klanten, nee, dat kan makkelijker.
Je maakt extra gebruikers aan met de Top menu keuze “users” vult de gevraagde gegevens zoals gebruikersnaam en wachtwoord in.
Vervolgens selecteer je dan het projekt of de projekten waar je ze toegang toe wilt geven.
Als je daarna als die gebruiker inlogd, dan zie je alleen die projecten, maar ze kunnen dan wel alle selecties maken die jij ook kunt doen.
Na een korte uitleg kunnen de meeste daarna wel zelf kijken hoe het met de site gaat.
En jij hebt weer wat punten door de extra service die je geeft, een kleine moeite met groot effect.
Nog wat extra features
Statcounter is een van de weinige gratis tellers die je ook “hidden” mag gebruiken, waardoor je de site layout niet hoeft te ontsieren.
Heeft het laten zien van de statcounter icoon een negatief effect op de laadtijd?
Nee zeker niet, de response tijden van de statistiek servers zijn zeer goed.
Er is ook een Rapportage email optie, die je de aantallen van die week of maand kan sturen, maar die service wil niet altijd goed werken, omdat sommige providers mail van Statcounter als spam indentificeren.
Ik gebruik de optie liever niet…
Als bonus zul je door Google zeker niet gestraft worden voor de link, aangezien statcounter behoort tot de selectie groep van websites die een Pagerank van 10 hebben…
Er zijn zeker beperkingen bij het gebruik van Statcounter, een aantal zullen weggenomen worden door de upgrade naar een betaald account.
Andere beperkingen zullen, zeker bij de grotere websites, er voor zorgen dat je liever een aparte tool gebruikt om je eigen apache log files te analyzeren.
Maar voor de markt waar ik meestal voor werk, het Midden en Klein bedrijf is Statcounter een zeer makkelijke te gebruiken stuk gereedschap, waardoor de website veel meer gaat leven als Marketing instrument.
Gecombineerd met een Content Management Systeem zoals Joomla, zodat ze zelf de site kunnen onderhouden, is het een combinatie die ervoor zorgt dat ook voor het MKB hun website gaat leven.
Je klanten zien nu zelf direct wat het effect is als ze de site regelmatig updaten en daardoor zullen ze eerder geneigd zijn om er wat extra tijd in te steken.
Waardoor ook, als het goed is, de site zichzelf terug verdiend.
Dus mocht je nog geen Statcounter gebruiken, probeer het dan eens, het is voor de basis zoals hier beschreven Gratis, dus dat hoeft geen drempel te zijn.
Het is een mooie aanvulling op je Google Analytics en het is zeker de moeite waard om deze real-Time statitieken eens uitgebreid te onderzoeken.
http://www.statcounter.com is waar je je aan kunt melden…
Richard van GoStats zegt
GoStats staat het gedetailleerde volgen van alle bezoekers toe. (niet alleen 500)
Hummerbie zegt
@Richard
Goed om te weten, maar met Statcounter mag ik ook met het gratis account de tracker al onzichtbaar maken en hoef je geen 1 Pixel image op de site te plaatsen.
Als je de tracker onzichtbaar wilt hebben dan moet je upgraden naar een Betaald account.
Bovendien kan ik bij Statcounter alles in Realtime volgen en GoStats geeft maar beperkte info direct en de rest om het uur.
Maar zeker een alternief om eens rustig de voors- en tegens van te bekijken.
Richard van GoStats zegt
@ Hummerbie
Spoedig zal GoStats het vrije onzichtbare volgen & realtime aanbieden. ;) Dan is er geen verontschuldiging:)
Hummerbie zegt
@Richard
Goed nieuws!
Zal zeker een van mijn sites dan overzetten om een landurig vergelijk te kunnen maken..
Want je wilt toch altijd de best mogelijke optie gebruiken!
Henri van den Hoof zegt
Ik gebruik zelf vooral Clicky als aanvulling op Google Analytics. Maar denk dat er veel overeenkomsten zijn met Statcounter als ik het zo zie. Alhoewel me bij Clicky vooral ook de zgn. Spy-view met echte live clicks en de beschikbaarheid van RSS-feeds van alle gebeurtenissen enorm aanspreekt.
Hummerbie zegt
@Henri
Clicky ziet er inderdaad ook goed uit, en zeker de opties die je hierboven aangeeft zoals de RSS Feeds clicks.
Een min punt is dat je met meer dan 1000 pageviews per dag moet gaan betalen.
Een ander minpunt is dat je maar 3 sites in je free account kunt hebben.
Bovendien zijn die leuke extra’s die je noemt na je proeef periode er alleen maar bij een betaald account.
Maar als die opties voor jou nu net die meerwaarde zijn, zeker een goede keus en niet te duur.
Henri van den Hoof zegt
Ach, bij een jaar vooruit betalen is het omgerekend naar Euros zo’n €1,50 per maand… Daar heb ik nog geen pilsje voor ;-) Ik heb dus een betaald abbo genomen en ben er erg tevreden over. Zal binnenkort eens een uitgebreide review van Clicky plaatsen op mijn site met precies alle punten waarom ik toch besluit voor zoiets te betalen terwijl er ook geweldige gratis pakketten zijn als bijv. Google Analytics dat ik ook gebruik. Ik moet er tenslotte toch wel iedere maand een biertje voor opgeven, dus moet het wel erg de moeite waard zijn… ;-)
S&S Online Marketing zegt
Ga er gelijk even heen!
Peter zegt
zelf gebruik ik Clicky in combinatie met Google Analytics.